Ohjeistus liiton alaisen toiminnan järjestämiseen koronaviruspandemian aikana - päivitetty 26.5.2021
26.5.2021 21:46 Uutiset / Liiton etusivu

Päivitetty 26.5.2021

OHJEISTUS LIITON ALAISEN TOIMINNAN JÄRJESTÄMISEEN KORONAVIRUSPANDEMIAN AIKANA

Tämä ohjeistus on voimassa toistaiseksi. Ohjeistusta päivitetään tarvittaessa pandemiatilanteen muuttuessa.

Hockeytoiminnassa noudatetaan Valtioneuvoston, Aluehallintoviraston sekä THL:n ohjeistuksia. Hockeyliiton ohjeistus huomioi tartuntatautilain muutoksen ja valtioneuvoston periaatepäätöksen (25.2.)vaikutukset tiloihin liittyviin rajoituksiin ja harrastuksiin. Lopulliset päätökset, joita on toiminnassa noudatettava, tekee aina asiaa käsittelevä ja valmisteleva alueellinen tai paikallinen viranomainen. Seurojen tulee informoida hyvissä ajoin muita joukkueita ja liiton toimihenkilöä tapahtumaa järjestäessä paikallisista rajoituksista.

Koronaviruksen ehkäisemiseksi hockeytä ei tule pelata eikä harjoitella, jos sinulla on pieniäkään sairauden oireita. Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkku- kipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.

Yleistä joukkuetoiminnassa turnauksiin osallistuessa

Riskiryhmiin kuuluvia suositellaan noudattavan erityistä varovaisuutta turnaukseen osallistuessa sekä huomioimaan paikallinen tautitilanne.

Turnauksissa ja liiton alaisissa tapahtumissa kirjataan ylös kaikki tapahtumaan osallistuneet (pelaajat, valmentajat, ottelun toimihenkilöt, jne). Jokainen tapahtumaan osallistunut/osallistuva ilmoittautuu tapahtumaan Suomisport-palvelun kautta. Tapahtuman vastuuhenkilö vastaa siitä, että paikalla ei ole sinne kuulumattomia henkilöitä.

Joukkueilta vaaditaan erityistä huolellisuutta, että kaikki kentällä ja kentän laidalla olevat pelaajat ja toimihenkilöt löytyvät torneopalista.

Pelaajille suositellaan henkilökohtaisen käsidesin mukana kuljettamista.

Kaikkia joukkueen yhteisiä varusteita ja asuja käsittelee mahdollisuuksien mukaan vain yksi henkilö.

Jokaisella pelaajalla on oma henkilökohtainen juomapullo.

Huolehditaan yleisten tilojen hygieniasta, vaikka siivous ei kuuluisikaan joukkueen vastuulle.

Ennen turnausta

Koronaviruksen oireiden tiedostaminen ja tunnistaminen. Vähänkään oireisena ei koskaan osallistuta otteluihin tai muihin joukkueen yhteisiin tapahtumiin.

Oireiden tunnistaminen, suositukset yms. tulee käydä läpi kaikkien joukkueen jäsenien kanssa. Joukkueen huoltajan suositellaan käyttävän tilanteeseen vaadittavia välineitä (hengityssuojain, suojakäsineet tms.)

Matkustaessa pyritään kaikissa tilanteissa turvaamaan 1-2 metrin turvavälien toteutuminen.

Saapuminen ottelupaikalle ja poistuminen ottelupaikalta

Vältetään turhan aikaisin ottelupaikalle saapumista.

Joukkue valvoo sisäisesti, että kaikki noudattavat ohjeistuksia ja opastuksia.

Ottelupaikalta poistutaan mahdollisimman pian ottelun/turnauksen jälkeen.

Sisätiloissa edellytetään maskin käyttöä. Maskeja tulee käyttää myös väkijoukossa.

Pukuhuone käytännöt

Velodromilla on neljä pukuhuonetta, joita käyttää yksi joukkue kerrallaan. Muissa tapahtumapaikoissa vastuujoukkue on osoittanut joukkueille pukuhuoneet, joita käyttää vain yksi joukkue kerrallaan.

Pukuhuoneiden käyttöä tulee välttää. Jos niitä käytetään, niin niissä viivytään mahdollisimman vähän aikaan. Pukuhuoneeseen saa tulla vain saman joukkueen jäsenet kerrallaan. Tarvittaessa pukeutuminen ja peseytyminen porrastetaan pienryhmiin, niin että turvavälit säilyvät.

Hygieniavälineitä (shampoo, deodorantti, yms.) ei saa lainata.

Pukuhuoneet jätetään siistiin kuntoon ja kaikki roskat laitetaan roskakoriin.

Henkilökohtaisia tai joukkueen varusteita, tavaroita tai vaatteita ei säilytetä pukuhuoneissa, ellei joukkueella ole koko turnauksen ajan sama pukuhuone yksinään käytettävissä ja se on mahdollisuus lukita.

Seuraava joukkue saa mennä pukuhuoneeseen vasta, kun edellisen joukkueen joukkueenjohtaja on antanut siihen luvan. Vältetään turhaa odottelua ja jonottamista Velodromin sisäaulassa. Odottaminen tapahtuu kentän laidalla tai etupihalla.

Mahdollisuuksien mukaan suositellaan, että pelaajat tulevat paikalle pelivarusteet puettuna ja peseytyvät kotioloissa aina kun se on mahdollista.

Käsien pesu ja desifiointi aina pukuhuoneeseen tultaessa.

Ottelupalaverit pidetään mahdollisuuksien mukaan ulkotiloissa ja huomioidaan turvavälit.

WC:t ovat avoinna.

Turvavälit ja hygienia ottelupaikalla

Pelikentän ulkopuolella pyritään säilyttämään turvavälit 1-2 metriä ja vältetään ristiin kulkemista. Edelleen tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää. Tämä on kuitenkin mahdotonta pelissä.

Kättelyä ei suoriteta ennen peliä tai pelin jälkeen.

Sylkeminen paikalla on ehdottomasti kielletty.

Toiminta kentällä

Pelin aikana kentällä on ainoastaan pelaavien joukkueiden pelaajat ja toimihenkilöt sekä tuomarit ja toimitsijat.

Vanhemmat ja muut katsojat pysyvät katsomossa koko ottelutapahtuman ajan, jos se on paikallisten rajoitusten mukaan sallittua.

Seuraavaksi pelaava joukkue lämmittelee tulevan pelinsä (vieras/koti) oman puolen päädyssä tai muualla sille osoitetussa paikassa.

Kädet tulee pestä ennen ottelua ja ottelun jälkeen. Käytä omaa käsidesiä.

Ei kättelyä ennen eikä jälkeen pelien.

Maalin juhlinta sallittu lähikontakteja välttäen, ainoastaan kentällä olevat pelaajat osallistuvat juhlintaan.

Ei joukkokokoontumisia esimerkiksi loukkaantumistilanteissa.

Pelaava joukkue poistuu kentän keskiviivan kautta ja seuraavaksi pelaava joukkue tulee kentällä pelikentän kulmista.

Mikäli joukkueella on yli tunnin pelitauko, suositellaan joukkueen poistumista paikalta turhien kontaktien välttämiseksi. Ulkotapahtumissa joukkueet voivat olla katsomossa oman joukkueensa kanssa muita kontakteja välttäen.

Joukkueen johtaja/valmentaja vastaa siitä, että annettuja ohjeita noudatetaan.

Todettu koronatapaus joukkueessa

Toiminta vastuullisesti terveydenhuoltoviranomaisten ohjeita noudattaen – Joukkueeseen suunnatusta terveydenhoidon toimenpiteestä ilmoitettava aina välittömästi kilpailu@hockeyliitto.com.

Suositellaan, että viestintä koronatapauksen kohdalla keskitetään seuran yhdelle nimetylle yhteyshenkilölle.

Jos joukkueen jäsenellä ilmenee koronavirusinfektioon viittavia oireita, edellisen vuorokauden aikana lähikontaktissa olleet asettavat itsensä karanteeniin, kunnes testitulos on selvillä. Jos tulos on negatiivinen, altistuneiden karanteeni voidaan lopettaa.

Jos koronavirustesti on positiivinen, tartuntatautilain mukaisesti alueen tartuntataudeista vastaava lääkäri tekee epidemioiden selvitystä ja tartunnan jäljittämistä ja määrittää karanteeniin asetettavat henkilöt. Karanteeniaika on viruksen mahdollinen itämisaika.

Joukkueen altistumisriskiä voidaan vähentää minimoimalla lähikontakteja, käyttämällä kasvomaskia ja välttämällä pitkäaikaista yhdessäoloa suljetuissa tiloissa (esim. linja-auto). Joukkueen yhteisissä kulkuneuvoissa (henkilöauto, linja-auto, lentokone) koko joukkue käyttää kasvomaskeja oireettomien tartuntojen ehkäisemiseksi.

Ottelutapahtumat ja katsojat

Tapahtumissa vältetään jonoutumista ja noudatetaan turvavälejä. Sisätiloihin eivät tule kuin pelaajat, joukkueen toimihenkilöt sekä tuomarit ja toimitsijat. Veldromin aulassa ei oleskella.

Liikkumista katsomoiden välillä ei suositella.

Katsomossa istutaan valvotusti turvavälejä noudattaen.

Turvavälien noudattaminen ei ole välttämätöntä samaan perheeseen ja ruokakuntaan kuuluvien välillä.

Myyntipisteissä on käytettävä käsidesiä.

Suositellaan valmiiksi pakattuja tuotteita

Suositellaan kortti-/mobiilimaksamista (mielellään lähimaksu)

Vältetään asiakkaiden tarvetta koskea astioihin ja aterimiin.

Matkustaminen

Suomen kansalaisten ja Suomessa asuvien henkilöiden tulee edelleen välttää tarpeetonta matkustamista ulkomaille. Poikkeuksena ovat maat, joiden osalta hallitus on päättänyt luopua maahantulon rajoituksista. Muiden maiden osalta matkustuksen tulee rajoittua välttämättömään ammattiurheiluun liittyvään toimintaan. Tarkista ajantasaiset maahantulosäädökset aina ennen matkaa kohdemaan viranomaisilta, esimerkiksi kohdemaan lähimmästä edustustosta. Ulkomailta palaavien tulee huomioida THL:n karanteeniohjeistus. Harjoittelu on karanteenin aikana mahdollista kodin ulkopuolella ulkotiloissa lähikontakteja välttäen. Hakeudu koronavirustestiin, jos sinun on syytä epäillä tartunnalle altistumista.

Jos saavut Suomeen maasta, joka on THL:n liikennevalomallissa vihreä, sinun ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Karanteeniin ei tarvitse jäädä, vaikka matkustaisit punaisen tai harmaan maan kautta.

Jos saavut Suomeen maasta, joka on liikennevalomallissa punainen tai harmaa, jää 14 vuorokauden omaehtoiseen karanteeniin. Karanteeni on suositeltava, vaikka paluumatkasi Suomeen kulkisi vihreän maan kautta.

Jos sinulla on Suomeen saapuessasi korkeintaan 72 tuntia vanha todistus negatiivisesta koronatestistä, mene toiseen koronatestiin aikaisintaan 72 tuntia maahan saapumisen jälkeen. Jos tämän toisen testin tulos on negatiivinen, voit keskeyttää omaehtoisen karanteenin.

Jos sinulla ei ole todistusta testistä, joka on otettu alle 72 tuntia ennen maahantuloa, omaehtoista karanteenia suositellaan riippumatta siitä, kauanko viivyt Suomessa. Voit lyhentää omaehtoista karanteenia menemällä testiin rajanylityspaikalla, kun saavut Suomeen. Jos rajanylityspaikalla ei ole mahdollista mennä testiin, voit mennä testiin oleskelu- tai asuinkunnassasi vuorokauden sisällä maahantulosta. Mene toiseen testiin aikaisintaan 72 tunnin kuluttua ensimmäisestä testistä. Jos molempien testien tulos on negatiivinen, voit lopettaa omaehtoisen karanteenin.

Sinun ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin, jos sinulla on lääkärintodistus siitä, että olet sairastanut COVID-19-taudin alle 6 kuukautta sitten.