Miesten EM-turnaus Helsingissä 6.-11.8.2019

Miesten Championship IV EM-turnaus järjestetään Helsingissä 6.-11.8.2019

Maahockeyn miesten EuroHockey Championship IV 2019 Helsinkiin!

Euroopan Hockeyliitto (EHF www.eurohockey.org) on myöntänyt Suomelle kisaisännyyden 2019 miesten Championship IV EM-turnaukselle. Suomen Hockeyliitto järjestää turnauksen 6.-11.8.2019 Velodromin stadionilla Helsingin Käpylässä. Turnaukseen osallistuvat maat ovat Suomen lisäksi Kypros, Norja, Slovenia ja Unkari.

Velodromilla on pitkät perinteet maahockeystadionina, jossa pelattiin jo vuoden 1952 Olympialaisten hockeyta sekä mm. loppuottelu. Velodromi on vuonna 2017 uusitun keinonurmimattonsa myötä ainoa kansainväliset vaatimukset Suomessa täyttävä kenttä ja soveltuu erinomaisesti kyseiseen turnaukseen. Velodromilla pelattiin toukokuussa 2018 miesten seurajoukkueiden euro-cup turnaus ja kenttä sekä stadion saivat positiivisen palautteen Euroopan Hockeyliitolta.

Suomen Hockeyliitolle turnausisännyyden haku oli osa liiton strategiaa, missä tavoitteena on lajin tunnettuuden lisääminen Suomessa. Suomalaiset maahockeykannattajat ja suuri yleisö pääsevät pitkästä aikaa näkemään miesten maajoukkueen kansainvälisissä arvo-otteluissa kotikentällä. Suomessa on aikaisemmin järjestetty naisten EM-karsintaturnaus vuonna 1998 Helsingissä ja miesten sisähockeyn EM-turnaus 2016 Vantaalla. Miesten maahockeyn osalta kyseessä on ensimmäinen arvoturnaus Suomessa sitten 1952 Olympialaisten.

Hockey (suomalaisittain ”maahockey”) on yksi maailman vanhimmista ja laajimmalle levinneistä palloilulajeista. Olympialaisten ohjelmassa se on ollut ensimmäistä kertaa Lontoossa 1908 ja pysyvänä lajina 1928 kisoista lähtien. Kansainvälisen Hockeyliiton (FIH) jäsenmaiden lukumäärä on 135 ja Euroopan Hockeyliiton (EHF) 43.

Euroopan Hockeyliitto (EHF) järjestää vuosittaisten seurajoukkueiden mestaruuskilpailuiden lisäksi joka toinen vuosi EM-kilpailut naisten, miesten, U21, U18 ja U16 tyttöjen ja poikien sarjoissa. EM-kilpailut pelataan rankingsijoitusten mukaisissa ”divisioonissa” nimillä Championships I, II, III ja IV.