Suomen maahockeynuoret valmiina EM-kotikisoihin
21.6.2022 9:32 Uutiset / Liiton etusivu

Finland is waiting Junior EuroHockey tournament in July

Suomi isännöi 26.-30. heinäkuuta nuorten alle 21-vuotiaiden miesten EM-kilpailuja Velodromilla Helsingissä. EM-kilpailut jakaantuvat eri tasoihin maiden rankingsijoitusten mukaisesti ja Suomessa pelataan tason kolme turnaus.

Koronavuodet ja maailmantilanne on kutistunut nuorten EM-turnauksen neljän joukkueen kilpailuksi. Epävarma maailmantilanne näkyy varsinkin nuorissa, sillä alun perin kilpailuihin ilmoittautuneista joukkueista neljä on peruuttanut kilpailuihin osallistumisensa.

Suomen lisäksi Helsingissä pelaavat Liettua, Sveitsi ja Ukraina.

Valmistautuminen kisoihin on ollut myös Suomen joukkueelle haastavaa ja vaikka pääosin mukana on kokenut joukko nuoria, pitkä tauko harjoittelussa ja kansainvälisten turnausten puute, tuovat oman lisäjännityksensä valmistautumiseen.

- Tämä ikäluokka on ollut mukana toiminnassa jo useamman vuoden. Viimeisimmät kaksi vuotta nuorten maajoukkue on valmistautunut kansainvälisiin U18- ja U19-kisoihin, jotka siirrettiin ja joista jouduimme loppupeleissä vetäytymään koronatilanteen takia. Yleisesti koronan aiheuttama pelaamattomuus ja osittainen harjoittelun mahdottomuus on vaikuttanut siihen, että suurin osa pelaajista on saatu mukaan vasta viimeisimpiin maajoukkueharjoituksiin, nuorten päävalmentaja Otto-Petteri Ventelä kertoo.

Tuleviin kisoihin osallistuvista pelaajista vanhin ikäluokka on saatu mukaa viime kesänä kirittämässä nuorempia, vaikka he eivät viime kesänä ikänsä puolesta olisi enää mahtunut nuorempien maajoukkueisiin. Nuorten EM-turnaukseen voi osallistua yli 15- ja alle 21-vuotiaat miehet.

Sitä, miten joukkue toimii kokonaisuutena ei päävalmentaja lähde vielä spekuloimaan. Tärkeintä onkin kasvattaa nuorten kokemusta ja saada hyviä kansainvälisiä otteluita. Tiedossa on, että heinäkuun alkupuolella valittavasta Suomen joukkueesta löytyy huipputason osaajia.

- Kisoista odotetaan tasokasta turnausta, jossa jokaisella joukkueella on varmasti paljon osoitettavaa yleisölle. Nuorille kotikisat ovat hieno mahdollisuus päästä testaamaan omaa taitoaan kansainvälisiä vastustajia vastaan, ja sitä kautta kehittymään paremmaksi pelaajiksi. Yksilötasolla Suomen joukkue koostuu varmasti tämän hetken kahdesta taitavimmasta ikäluokasta Suomen maahockeyssa, sillä nämä nuoret ovat aloittaneet lajin harrastamisen jo lapsina, Ventelä kehuu pelaajia.

Nuorten EM-kilpailut on iso ponnistus myös Suomen Hockeyliitolle, joka viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan. Kisoihin liittyy hienoa historian havinaa, sillä samalla areenalla, Helsingin Velodromilla, käytiin 70 vuotta sitten myös Helsingin olympialaisten maahockeyotteluita, mm. lajin finaalipelit.

Suomessa laji toimii pienin resurssein, mutta harrastajat ovat todella sitoutuneita toimintaan ja kisoista halutaan tehdä hieno tapahtuma niin pelaajille kuin katsojille.

- Kotikisat on lajillemme upea mahdollisuus osoittaa, millä tasolla maahockeyta pelataan tällä hetkellä Suomessa. Kisat ovat myös osoitus kansainvälisen liiton suuntaan, että pystymme järjestämään Suomessa hyvän ja toimivan turnauksen, myös liiton puheenjohtajana toimiva Otto-Petteri Ventelä iloitsee.

2022 EuroHockey Junior Championship III Miehet, 26.-30.7.2022, Helsinki, Suomi

Suomen pelit
Tiistai 26.7.2022 klo 18 Sveitsi - Suomi
Keskiviikko 27.7.2022 klo 18 Liettua - Suomi
Perjantai 29.7.2022 klo 13.30 Ukraina- Suomi
Lauantai 30.7.2022 klo 10.15 Pronssiottelu, klo 12.30 finaali

Eurohockey Championship IV EM ottelut streamataan suorana Eurohockeytv:n sivuille: https://www.eurohockeytv.org/en-int/page/nations-championships-eurohockeytv. Otteluiden katseleminen vaatii rekistöröitymistä.

Turnauksen tulospalvelua voit seurata livenä: https://tms.fih.ch/competitions/1028