Colin Clarke miesten maajoukkueen uusi päävalmentaja
24.7.2020 14:12 Uutiset / Liiton etusivu

Colin Clarke ottaa ohjat Suomen miesten maajoukkueessa

Suomen Hockeyliitto on valinnut miesten maajoukkueen uuden päävalmentajan. Liitto sai paljon hyviä hakemuksia, joista lopulta päädyttiin pohjoisirlantilaiseen Colin Clarkeen. Clarkella (42 v) on pitkä kokemus kansainvälisestä maajoukkuevalmentamisesta mm. Englannin U21 naisten päävalmentajana, Iso-Britannian U21 miesten apuvalmentajana sekä Skotlannin naisten maajoukkueen apuvalmentajana. Päätyönään Clarke toimii Nottingham Trent yliopiston hockeyjohtajana ja valmentaa Beestonia Englannin naisten mestaruussarjassa. Pelaajana Clarke edusti Irlantia U16, U18 ja U21 maajoukkueissa ja Skotlantia aikuisten tasolla.

"Olen erittäin tyytyväinen valintaani Suomen miesten uudeksi päävalmentajaksi. Odotan todella innolla yhteistyötä liiton ja Suomen maajoukkueen kanssa tulevissa kansainvälisissä kilpailuissa ja pelaajapolun rakentamista suomalaisille pelaajille nousemaan kansainvälisen tason huippupelaajiksi tulevaisuudessa", Clarke kommentoi valintaansa päävalmentajaksi.

Clarke jatkoi: "Olen innoissani siitä, että voin jälleen valmentaa kansainvälistä hockeyta pidettyäni muutaman vuoden taukoa keskittyen perheeni ja seurajoukkueen sitoumuksiin. Keskustelut Suomen Hockeyliiton puheenjohtaja Mika Rihtilän kanssa vetivät minut mukaan päävalmentajan tehtävään. Hänen ja Suomen liiton visio ja energia kehittää Suomen hockeyta viime vuosina U16-joukkueiden EM-kisojen kautta pitkällä tähtäimellä myös aikuisten tasolla on jännittävä projekti, johon on kunnia tulla mukaan. Lyhyen aikavälin tavoitteemme on rakentaa nuorekas ryhmä yhteen valmistautumaan vuoden 2021 EM-kisoihin ja kasvattamaan samalla kansainvälisen tason pelaajien ryhmää ja luomaan kestävä ja kilpailukykyinen maajoukkue tuleviin kansainvälisiin kilpailuihin. Arvostan Nottingham Trent yliopiston tukea, jotta voin hoitaa tämän roolin".

"Colin Clarke tuo suomalaiseen maahockeyyn täysin uuden ulottuvuuden. Merkittävä kansainvälinen kokemus, vahva koulutustausta, aito halu auttaa suomalaisia pelaajia kehittymään sekä selvät liiton strategiaan nivoutuvat tavoitteet olivat tärkeimmät syyt Colinin valintaan. Tehtävään sisältyy vahva yhteistyö nuorisomaajoukkueiden kanssa sekä valmennuskoulutusta seuravalmentajille. Tätä kautta saamme Colinin kokemuksesta ja osaamisesta vielä enemmän merkittävää lisäarvoa koko hockey-yhteisölle Suomessa. Olemme Hockeyliitossa erittäin tyytyväisiä, että päävalmentajahakumme herätti merkittävää kansainvälistä kiinnostusta ja saimme paljon erinomaisia hakemuksia", kiteytti Hockeyliiton puheenjohtaja Mika Rihtilä päävalmentajavalinnan.

Maajoukkueen muun johtoryhmän valinnat etenevät nyt päävalmentajan toiveiden mukaisesti ja niistä tiedotetaan myöhemmin.

Lisätietoja:

Mika Rihtilä, puheenjohtaja@hockeyliitto.com, puh. 0400 699 249

Colin Clarke New Head Coach of Finnish Men National Team

Finnish Hockey Association has completed the recruitment of new head coach for the men’s national team. The association received lot of good applications, which eventually ended up in Colin Clarke. Clarke (42 years old) has a long experience in international national team coaching, e.g. as the head coach of England U21 women, as assistant coach of Great Britain U21 men and as the assistant coach of the Scottish women's national team. Clarke is working as Head of Hockey at the Nottingham Trent University and coaches Beeston in the English Women’s Championship. As a player, Clarke represented Ireland in the U16, U18 and U21 national teams and Scotland at the adult level.

“I am delighted to accept the offer and I am really looking forward to working with the Federation and the Finnish National Team with a focus towards the European Championships and creating a player pathway to create Finnish International players in the future”, Clarke says about his selection.

He continues: “I am excited to be back coaching International Hockey after a few years away focusing on my family & club commitments. I was drawn to the Finland Head Coach role after a conversation with Finnish Hockey President Mika Rihtilä. His and the Federation’s vision and energy to develop hockey within Finland from the National U16's to Senior level is an exciting project which I am honoured to be part of. Our short-term aim is to bring a youthful squad together in preparation for the European Championships in 2021 whilst increasing the performance player pool to create a sustainable and competitive national squad for future European cycles. I am appreciative of Nottingham Trent Universities support to enable me to undertaken this role”.

"Colin Clarke adds a whole new dimension to Finnish hockey. Significant international experience, a strong educational background, a genuine desire to help Finnish players to develop and clear goals linked to our Association's strategy were the main reasons for choosing Colin. The position includes strong cooperation with youth national teams as well as coaching training for club coaches. Through this, we gain even more significant added value from Colin's experience and expertise for the entire hockey community in Finland. We at the Finnish Hockey Association are very pleased that our head coach application aroused significant international interest and we received a lot of excellent applications", concluded Mika Rihtilä, Finnish Hockey Association President.

The selections of the rest of the national team's management team will now proceed according to the wishes of the head coach and will be announced when ready.

For more information:

Mika Rihtilä, puheenjohtaja@hockeyliitto.com, tel. +358 400 699 249